جورواجور

از هر دری سخنی با خوانندگان عزیز...

جورواجور

از هر دری سخنی با خوانندگان عزیز...

ده نکته که می توان از عطرفروش ها آموخت ...!

داشتیم توی یکی از پاساژها قدم می زدیم؛ سر ظهر بود و پاساژ هم خلوت.

از جلوی یکی از عطر فروش ها که بصورت دکه ای هستند رد شدیم... 

همان هایی که توی ایستگاه های مترو هم هستند .. 

مرد جوانی کاغذهای عطر زده اش را مؤدبانه تعارف کرد، ما هم برداشتیم و بو کردیم. در واقع ما در تله افتادیم...!

1. ابتدا مشتری را جذب کنید 

شگرد اولیه این فروشندگان حرفه ای خیلی ساده است؛ با درخواست از شما برای بو کردن عطر های جدیدشان بدون درخواست اولیه خرید ، فقط می خواهند که شما را جذب کنند تا بتوانند در فرصت مناسب قدم بعدی را بردارند.

 

2. مشتری را بشناسید 

آقای عطر فروش سعی داشت از روی ظاهر، گفتار و برخورد ما، اخلاق ما را شناسایی کند. حتی خیلی با احترام از ما سوال کرد: در مورد علایقمان، شغلمان و ... 


3. پیشنهاد خاص بدهید 

آقا مجید (فروشنده) سعی کرد مناسب شخصیت ما پیشنهاد اولیه اش را مطرح کند. مثلاً با توجه به اینکه شما در جلسات زیادی شرکت می کنید، این عطر مجلسی را به شما پیشنهاد می کنم . آقا مجید یک شیشه کوچک از عطری که به نظر مناسب تر بود را برای ما پر کرد...! 


4. یک قدم جلوتر بروید 

ما هیچ تصمیمی برای خرید عطر نداشتیم ولی شیشه ای که آقا مجید پرکرد، باعث شد ما فراموش کنیم که قصد خرید عطر نداریم...! به همین سادگی مجید خان به مرحله بعدی و تکمیل پیشنهاداتش رفت. قدم بعدی این بود که او یک شیشه سه برابر بزرگتر برداشت و آن را با همین عطر پر کرد و پیشنهاد داد که شما به جای قیمت 3 برابر، این را با قیمت دو برابر بخرید. در اینجا ما ناخودآگاه در نقش یک خریدار مصمم رفته بودیم...!


5. هدیه بدهید 

فروشنده مطرح کرد که اگر این عطر را بخرید، یک شیشه اشانتیون هم از من هدیه می گیرید که می توانید همین عطر یا عطر دلخواه دیگری را برای اشانتیون انتخاب کنید. خب تصور داشتن یک شیشه عطر کوچک در جیب لباس، آن هم رایگان، تصور خوبی است!


6. محصول یا خدماتی با کیفیت ارائه دهید 

بار قبلی که از همین عطرفروشی ها خرید کرده بودم، راضی بودم. همین دلیل خوبی بود برای مقاومت کمتر و خرید مجدد.


7. مشتری را تأیید کنید 

وقتی یکی از عطرها را بو کردم، گفتم که این عطر قدیمی و اصیل است. مجید گفت آفرین...! کاملاً درسته، این یک عطر اصیل است...! شما خیلی خوب تشخیص دادید...!


هر چند ما این ترفندهای فروش را می شناختیم و از اول صحبت ها به روش فروش آقا مجید دقت می کردیم، ولی حرف های سنجیده و حساب شده اش باعث رضایت ما و جذب شدن به حرفهایش می شد. 


8. به مشتری اطمینان دهید 

در بین صحبت ها برای اثبات اصل بودن عطر ها، مجید مخزن های عطرش را که روی آن نام تولید کننده را نوشته بود نشانمان داد که باعث اطمینان بیشتر ما شد. دلیلی نمی دیدیم که بخواهیم بیشتر تحقیق کنیم ! 


9. تضمین کنید 

اگر واقعاً به کالا یا خدماتی که ارائه می دهید، اعتماد دارید، چرا آن را تضمین نکنید؟ این کاری بود که این فروشنده توانا با ما کرد. 


10. خدمات پس از فروش بدهید 

مجید گفت هر وقت احساس کردید از این عطر خوشتان نمیاد، بیایید و آن را عوض کنید. این کار برای فروشنده ما هزینه زیادی نداشت ولی اطمینانی که به ما می داد، دلیلی برای نخریدن باقی نمی گذاشت. 


به همین سادگی، ما دو شیشه بزرگ عطر خریدیم،
بی آنکه نیازی به خریدن آنها داشته باشیم !



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.