جورواجور

از هر دری سخنی با خوانندگان عزیز...

جورواجور

از هر دری سخنی با خوانندگان عزیز...

عمر طولانی توام با سلامت...!

عمر طولانی توام با سلامت آرزوی کهن آدمی ا‌ست



پروفسور منوچهر جعفریان، متخصص و پژوهشگر برجسته علوم تغذیه بعد از 45 سال دوری، به وطن بازگشته و حاصل یافته‌های علمی و آزمایشگاهی این محقق که نتیجه 25 سال تلاش مستمر اوست با خود آورده.


یافته‌هایی که در ظاهر آنقدر ساده‌‌اند که عمل کردن به آنها شوخی به نظر می‌رسد. او می‌گوید تغذیه صحیح عامل اصلی سلامت و عادت غذایی غلط که در میان ایرانیان تبدیل به یک فرهنگ شده علت اصلی بیماری‌هاست.

طبق گفته او ایرانیان خوب تغذیه می‌کنند اما غلط و با اصلاح الگوی تغذیه‌ای خود به‌راحتی می‌توانیم 120 سال عمر کنیم و علاوه بر نوه‌ها و نتیجه‌ها، ندیده‌هایمان را هم ببینیم.

دنیا رژیم‌های لاغری را مردود می‌داند؛ پروفسور جعفریان می‌گوید: «غذاها ربطی به چاقی یا لاغری ندارد.

تئوری «کم بخور لاغر شوی» هنوز در ایران رایج است اما این تئوری در دنیا رد شده. سوءتغذیه انسان را چاق می‌کند.

در اثر سوءتغذیه‌ای که ما در ایران داریم، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شود و این هورمون‌ها باعث چاقی یا لاغری می‌شوند. ما باید بدانیم نیاز بدن چیست بعد غذای مورد نیاز آن را تهیه کنیم.


خداوند نعمت‌های لازم برای تأمین غذای مورد نیازمان را در اختیار ما قرار داده و عمر طولانی برای ما تا 120 سال است. فقط غذاهای مناسب با بدن ما را به این عمر می‌رساند.

او تأکید می‌کند: ««کم بخور لاغر شوی» و کالری‌شماری برای زمان قدیم بود نه امروز.


امروزه آن رژیم‌های غذایی که دیگر در اروپا و در دنیا هم رد شده سبب کوتاهی عمر، ریزش مو و سلب سلامتی می‌شود؛ زیرا بدن افراد در اثر این رژیم‌ها چربی‌های باوفا را از دست می‌دهند و این چربی‌ها دو ماه بعد با عنوان «یو‌یو افکت» برمی‌گردند.


سؤال اصلی این است که چطور چربی‌هایی که خالی می‌شوند و بدن را ترک می‌کنند دوباره برمی‌گردند و فرد را چاق می‌کنند؟»


او با ادبیات ساده و مثال‌هایی روان با تشریح چرایی چاقی افراد بعد از تخلیه چربی می‌گوید: «چربی‌ها در سلول‌های آ. دی. فسفته جمع می‌شوند زمانی که این سلول‌ها از چربی‌ تخلیه می‌شوند بدن شروع می‌کند به تکثیر این سلول‌ها و یک میلیون سلول تبدیل به 10 میلیون می‌شود؛ این انبارهای جدید صبر می‌کنند تا غذای جدید وارد بدن شود. با ورود غذا سلول‌ها چند برابر شده، غذا را دریافت کرده و فرد را از اول هم بیشتر چاق می‌کنند.


برای سلامتی‌تان بخندید؛ ببخشید؛ فراموش کنید 

دکتر جعفریان می‌گوید: «خندیدن، بخشیدن، فراموش کردن سه عامل مهم برای سلامت روح و روان است.


سلامتی برای ما همه چیز نیست اما بدون آن همه چیز برای ما هیچ است.


سلامتی بزرگ‌ترین نعمتی است که خداوند متعال به ما عنایت کرده اما چون آن را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده و ما برای چیز رایگان ارزش قایل نمی‌شویم قدر سلامتی را هم نمی‌دانیم.


اگر میلیاردها پول پرداخت می‌کردیم امکان نداشت اجازه بدهیم این بدن مریض شود؛ اما برای حفظ آن نمی‌کوشیم. ما باید به‌طور قطع به عمر 120 سال برسیم و تنها راه آن حفاظت از سلامت بدن است.


خوب غذا می‌خوریم اما غلط

این پژوهشگر تغذیه که مبدع طرح «دهکده سلامتی» است، می‌گوید: «در ایران نیاز بدن را نمی‌دانیم فقط شکم را پر می‌کنیم. اگر بدانید بدن‌تان به چه منابع تغذیه‌ای نیاز دارد و آن را برای سلول‌های بدن تهیه کنید، تمام سلول‌ها از شما ممنون می‌شوند. خوب غذا می‌خوریم اما غلط.»


باید بیشتر از میوه‌جات و سبزیجات استفاده کنیم و از گوشت فاصله بگیریم.

گوشت در تغذیه جهانی روز به روز بیشتر محکوم می‌شود. تمام دنیا به گیاه‌خواری برگشته است.

در کشورهای ژاپن، سوییس و آمریکا رویکرد غذایی به سمت گیاه‌خواری پیش می‌رود. 


ما دو نوع تغذیه داریم: تغذیه جسم، تغذیه روح.

تغذیه جسم نیاز به همان پنج ماده غذایی شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و املاح است.


تغذیه روح هم وابسته به پنج فاکتور است که شامل هدف‌دار بودن، اعتماد داشتن به دیگر انسان‌ها، اعتقاد، عشق و اراده است.


جالب است بدانید طبق یافته‌های معتبر پروفسور، فقدان هریک از این پنج عامل روحی جذب غذا را در جسم دچار مخاطره کرده و موجب سوءتغذیه و بیماری می‌شود.

اینجاست که ارتباط تنگاتنگ تغذیه روح و جسم با هم ثابت می‌شود.


مرغ‌های خوشبخت سبوس می‌خورند


دکتر جعفریان به‌سبک غلط طبخ در ایران اشاره کرده و می‌گوید: 

«این طبخ غلط باعث شده سبوس و پوسته ارزشمند گندم یا برنج در ایران دور ریخته شود. با دور ریختن پوسته گندم و برنج با دست خود این پل را خراب می‌کنیم. اگر آب برنج آبکشی‌شده را به آزمایشگاه بفرستید، می‌بینید که سرشار از ویتامین ب1 است. تمام املاح و نیاز بدن در پوست گندم است که این پوست جداسازی شده و در اختیار مرغ‌های خوشبخت قرار داده می‌شود.


آرد سفید زندگی را کوتاه می‌کند.


ما در فرآیند آزمایشی در آزمایشگاه دو دسته موش را انتخاب کردیم. به یک دسته آرد سفید دادیم. همه موش‌ها بعد از دو هفته مردند.

اما به موش‌های دسته دوم در سالن دیگر گندم با سبوس داده شد بعد از دو هفته مشاهده کردیم همه می‌جهیدند.

اینجا ثابت می‌شود که آرد سفید کشنده است.

در کشور سوییس سبوس‌ گندم یا برنج در بسته‌های کوچک به قیمت یک فرانک فروخته می‌شود.


در ایران مشاهده کردم که سبوس‌ها در کیسه‌های بزرگ مقابل نانوایی قرار دارد.

با خود گفتم چه نانوای ثروتمندی... از او پرسیدم چند گرمی از این سبوس‌ها به من می‌دهید؟ گفت: همه را بردارید.

گفتم چه خوب من دیگر نمی‌روم سوییس.

نانوا گفت: این کیسه را اینجا گذاشتیم که در زمستان از آن استفاده کنیم. زمستان خانم‌ها به خاطر لغزندگی زمین می‌خورند. ما این سبوس‌ها را کف زمین می‌پاشیم تا مردم زمین نخورند...


«سبوس بدن‌مان را چربی‌زدایی می‌کند او تاکید می‌کند: «اگر مردم بدانند سبوس در زندگی روزمره چه خاصیتی دارد هرگز این برخورد را با این ماده حیاتی نخواهند داشت»


سبوس چربی‌های اضافی را همراه صفرا می‌گیرد

سبوس چربی‌های اضافی را همراه صفرا می‌گیرد و از سیستم گوارش جدا می‌کند. صفرا را به جای اول خود بازمی‌گرداند و چربی را دفع می‌کند. سبوس بخورید و بعد از سه هفته به آزمایشگاه بروید. خواهید دید که کلسترول شما چقدر پایین آمده است. سبوس را از نانوایی‌ها تهیه کنید و هر صبح در یک لیوان شیر حل کرده مصرف کنید.


 بهترین سبوس در پوست سیب است که سرشار از پکتین است و اجازه نمی‌دهد علاوه بر چربی املاح خطرناک مثل سرب و جیوه در بدن باقی بماند.


«سه» عاملی که عمر را کوتاه می‌کند


به گفته پروفسور اثبات شده چاقی، بی‌خوابی و ناامیدی سه عاملی هستند که عمر را کوتاه می‌کنند.


او در پایان تأکید می‌کند: «اگر می‌خواهید 120 سال عمر کنید و سالم بمانید، شب‌ها غذای پختنی نخورید.

پنج عضو بدن هرگز نمی‌خوابند: مغز، قلب، ریه، کبد، کلیه‌ها. 


یک ماه از سال روزها روزه می‌گیرید.

یازده ماه از سال را هم شب‌ها روزه بگیرید

و تاثیر آن را در سلامتی ببینید.

سعی کنید ساعت شش عصر به بعد چیزی نخورید.

عصرانه بخورید.


وعده غذایی سنگین برای شام باعث می‌شود قلب با فشار بیشتری خون را پمپاژ کند و اعضایی که در طول شب باید استراحت کنند مجبور به کار باشند.


بیایید مثل سایر کشورهای دنیا عصرانه بخوریم و از مصرف غذاهای پختنی برای شام اجتناب کنیم و با مصرف یک وعده غذایی سبک سلامت بدن‌مان را حفظ کنیم.


هارمونی با طبیعت

بهترین راه خودبهبودی


خانم اعظم برزویی، مدیر مؤسسه حامیان وجود، هم در باب ارتباط سلامت با طبیعت‌گرایی و هارمونی با طبیعت می‌گوید:

 «انسان از بدو پیدایش توانایی داشته خود را ترمیم کند. این توانایی هنوز در او هست اما به خواب رفته و تمرین‌های مداوم می‌تواند آن را بیدار کند و خودبهبودی را به وجود آورد.

به همین دلیل است که یوگی‌ها، کسانی که طبیعت‌کار هستند، کسانی که مدیتیشن کرده و زیاد تمرکز می‌کنند، کمتر از سن خود نشان می‌دهند؛ زیرا این افراد می‌توانند انرژی حیات‌بخش طبیعت را به سمت خود دعوت کنند.»


او می‌گوید: «یکی از بدبختی‌هایی که بشر بر سر خود آورده تکنولوژی است. اما با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک نمی‌توانیم بگوییم در قرن 21 از هواپیما یا موبایل استفاده نمی‌کنیم؛ 

اینها جزیی از برنامه‌های زندگی شده باید در راستای این پیشرفت راه‌های مقابله با ضررهای تکنولوژی را بیاموزیم که هماهنگی خود با طبیعت را از دست ندهیم.»


او با تاکید بر نقش انرژی بر فرآیند دست‌یابی به این هارمونی می‌گوید:


«امروز هیچ چیز را به‌عنوان موجود غیرزنده نمی‌شناسیم. تمام چیزهایی که در هستی هستند شعور دارند. بنابراین از هم تاثیر می‌گیرند و بر هم تاثیر می‌گذارند اما چیزهایی که مصرف می‌کنیم

از نقطه قدرت اولیه و اثربخشی اولیه خود خارج شدند. ما می‌توانیم دوباره اینها را به سمت عقب برگردانیم و به مکانی برسانیم که در آنجا بیشترین حالت انرژی و تاثیرپذیری را بر سلامت دارند و کمک می‌کنند با طبیعت هماهنگی بیشتری پیدا کنیم.»


«روی» و سلامتی 

دکتر مرتضی قربانی‌راد، پژوهشگر تغذیه و دندان‌پزشک، از تأثیر عنصر «روی» و کمبود آن بر سلامت را این چنین می‌گوید:


«روی در بسیاری از فعل و انفعال‌های شیمیایی بدن شرکت داشته و برای حفظ سلامتی و طول عمرِ بی‌امراض ضروری است. آنتی‌اکسیدانی است که در واکنش‌های اکسیداتیو استرس نقش دارد و در افزایش سطح ایمنی و کارکرد صحیح آن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در ساختمان بسیاری از آنزیم‌های بدن نقش دارد و فلزهای سمی وارده به بدن را جذب و خنثی می‌کند.

در کلانشهرهایی مثل تهران که هوا بسیار آلوده است و مرتب سرب، کادمیوم و سایر فلزهای سنگین وارد بدن می‌شود، وجود کافی زینک مانع از تاثیرهای سمی و مخرب آنها می‌شود.»


این محقق تاکید کرد: «فقر روی، عامل بسیاری از بیماری‌هاست. مهم‌ترین عارضه‌های ناشی از فقر روی شامل کم‌کاری تخمدان در بانوان، و درنهایت ناباروری، تشکیل لکه‌های سفید روی ناخن و تغییر شکل آنها، به تعویق افتادن درمان جوش‌های غرور جوانی و زخم‌های پوستی، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، کم بودن رشد کودکان، اختلال رشد در اندام‌های جنسی زن و مرد، تاثیر منفی بر رشد سیستم عصبی به‌ویژه در کودکان و نوزادان، بروز اختلال‌های رفتاری مثل افسردگی، اسکیزوفرنی و پرخاشگری، پوکی استخوان، بیماری‌های تیروییدی و بی‌اشتهایی است.»


در ضمن غذاهای دریایی مثل ماهی، میگو، صدف و نان‌های سبوس‌دار، تخم کدو و جوانه گندم منابع غنی روی هستند.


با آرزوی سلامتی روزافزون و طول عمر برای همه خوانندگان گرامی جورواجور

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.