جورواجور

از هر دری سخنی با خوانندگان عزیز...

جورواجور

از هر دری سخنی با خوانندگان عزیز...

هفت جمله ممنـوعه در زنـدگی زناشـویی...! (مخصوص خانم‌های گرامی)

در زندگی مشترک، به تدریج لحظاتی پیش می‌آید که فرار از آنها اجتناب ناپذیر است. جر و بحث، مشاجره و حتی دعوا برای همه زوج‌ها پیش می‌آید. اما فرا گرفتن مهارتی که اجازه ندهید چنین روندی تبدیل به روال عادی زندگی مشترک شما شود بسیار مهم و ضروری است. گذشته از همه چیز بخاطر داشته باشید که مهمترین آرزوی همسر شما خوشحالی شماست، اما فقط یک کمی کمک نیاز دارد.

بکار بردن برخی جملات بطور دائم نه تنها کمکی به بهبود وضعیت زندگی شما نمی‌کند، بلکه آن را بر لبه مشاجرات دائمی و بیهوده قرار می‌دهد. این 7 جمله زیر یا مشتقات آن در همان دسته قرار می‌گیرند. پس سعی کنید با تمرین، از گفتن آنها در جاهایی که ضرورتی ندارد خودداری کنید.


1. تو هم عین باباتی/ شماها خانوادگی اینطور هستید


وقتی چنین جمله‌ای را بکار می‌برید به همسرتان مستقیماً این پیغام را می‌دهید که قصد تحقیر او را دارید. بدیهی است که بکار بردن جملاتی از این دست به نقاط ضعفی که در خانواده همسرتان مشاهده کرده‌اید اشاره می‌کند. اگر موردی می‌بینید که می‌توانید آن را به بقیه افراد فامیل همسرتان هم تعمیم دهید کمی فکر کنید و سعی کنید شکایت‌تان را بصورت مستقیم‌تری بیان کنید.


اگر همسرتان نامرتب است یا مناسبت‌های مهم زندگی‌تان را فراموش می‌کند، این مورد را با خود او حل کنید و از کشاندن پای پدر و برادر و بقیه افراد خانواده‌اش به جریان اجتناب کنید.



2. کی می‌خوای یه فکری یه حال کارت بکنی؟/ کی می‌خوای کارت رو عوض کنی؟


اگر همسر شما در حال حاضر مشغول بکار است قبل از بیان این دست سؤالات از خودتان بپرسید دقیقاً از کدام وجه کار همسرتان گله دارید؟ آیا درآمد وی کفاف زندگی را نمی‌دهد یا زمان کافی برای گذراندن با شما و بچه ها ندارد یا این شغل در سطح اجتماعی شما نیست یا ...؟


گذشته از این واقعیت که شغل مردان برای آنها جنبه حیثیتی دارد به‌خاطر داشته باشید که تا جایی که ممکن است نباید درآمد پایین همسرتان را با تلاش ناکافی وی برای تأمین رفاه خانواده یکی ببینید.

به جای آنکه مدام همسرتان را سرزنش کنید بهتر است جلسات منظمی برای تبادل افکار و نظرات و اطلاعات‌تان در مورد امکانات شغلی جدید داشته باشید اگر خودتان شاغلید در مورد کار خودتان صحبت کنید و هر کاری می‌کنید همسرتان را در جایگاه پاسخگویی اجباری قرار ندهید.


3. مادرم، دوستم، فلانی گفته بود ممکن است اینکار را انجام دهی..!


وقتی این جمله را می‌گویید بی‌شک یک صحنه برای شوهرتان بازسازی می‌شود اینکه شما در مقابل دیگران زندگی شخصی‌تان و مشکلات آنرا بر ملا کرده‌اید. آیا برای خود شما تصور چنین صحنه‌ای آسان است. در چنین شرایطی همسرتان خودش را نه در کنار شما بلکه در مقابل شما و همه وابستگان‌تان می‌بیند. بدیهی است از آن پس هر چه از شما بشنود را به دیگران نسبت خواهد داد و بعدها به صفت ناخوشایند دهن بین هم ملقب خواهید شد.

به جای همه اینها حتی اگر از یکی از اطرافیان‌تان به شما هشدار داده شده که همسرتان رفتارهای بطور مثال کنترل‌کننده دارد، به‌جای بیان آن از قول سوم شخص این مسأله را از طرف خودتان مطرح کنید و سعی کنید به او نشان دهید این رفتار شما را چقدر آزار می‌دهد و راه حل‌های خود را با او در میان بگذارید.



4. خودم می‌توانم، کمک لازم ندارم...!


شاید باور نکنید اما این جمله برای اکثر مردان آثار مخربی دارد. آنها به شکلی سنتی مایلند خود را سوپرمن خانه‌شان ببینند. اگر شما به عنوان همسر و زن محبوب آنها این جمله را به کرات به زبان بیاورید این نقش را به‌مخاطره می‌اندازید. همسر شما مانند هر انسان دیگری از اینکه وجود مؤثر و مفیدی داشته باشد به خودش افتخار می‌کند.

گاه دلیل شما برای بیان این جمله این است که همسرتان کاری که قصد انجامش را دارد را به‌خوبی انجام نمی‌دهد؛ مشاوران معتقدند حتی اگر عملکرد شوهرتان در انجام کاری با شما متفاوت است آن را به شکلی زننده مطرح نکنید بعدها از اینکه نقش حمایتی همسرتان را از او گرفته‌اید پشیمان خواهید شد. هر انسانی به یک همراه احتیاج دارد، بگذارید همسرتان اسم آن را حامی بگذارد.



5. همیشه اینکارو می‌کنی/ هیچوقت اینکارو نمی‌کنی..!


این کلی‌گویی همسر شما را در حالتی تدافعی و به تدریج تهاجمی قرار می‌دهد. یاد بگیرید دقیقاً روی مشکلی که شما را ناراحت کرده تمرکز کنید. اگر از اینکه شوهرتان جوراب‌های کثیفش را در راهرو انداخته دلخورید به او نگویید تو همیشه همینجوری هستی. اون از وضع غذا خوردنت اون از کارت اون از ... 

با اینکار همسرتان را گیج می‌کنید که دقیقاً کدام کارش شما را آزار داده است. صریح باشید و از کلی گویی پرهیز کنید. این راه بهتری برای رسیدن به یک زندگی سالم و موفق است.



6. واقعا فکر می کنی...


اگر اهل بکار بردن چنین جملات دوپهلویی به قصد اشاره ظریف به یک مشکل هستید، آن را کنار بگذارید. وقتی به شوهرتان می‌گویید: واقعاً فکر می‌کنی این موقع شب کباب لقمه می‌چسبد، او هیچ نکته قابل درکی دریافت نمی‌کند. شاید منظور شما این باشد که خوردن غذای چرب در ساعات پایانی شب برای کسی که کلسترول دارد مناسب نیست ولی بیان آن به این شکل مرموز کمکی به شما نمی‌کند.



7. با اون دوستات/ با اون فامیلت...!


طبیعی است که شما همه دوستان و آشنایان و بستگان شوهرتان را تأیید نکنید اما این خیلی غیرطبیعی است که از آنها برای تحقیر او استفاده کنید. وقتی چنین جمله‌ای را بکار می برید معنی آن این است که خودم باید برایت چند تا دوست پیدا کنم و راستش را بگویید خود شما چنین شرایطی را می‌پذیرید؟

اگر معاشرت با اطرافیان همسرتان را دوست ندارید به او پیشنهاد دهید آنها را تنها ببیند. تنها به این دلیل که ازدواج کرده‌اید مجبور نیستید در تمام دقایق یکدیگر را همراهی کنید. با بیان دلایلتان و دادن فضایی که او برای زندگی شخصی‌اش لازم دارد به دوام زندگی‌تان کمک می‌کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.