جورواجور

از هر دری سخنی با خوانندگان عزیز...

جورواجور

از هر دری سخنی با خوانندگان عزیز...

TOEFL چیست؟

TOEFL یکی آزمون‎های بین‎المللی زبان انگلیسی است که توسط مؤسسه ETS دانشگاه پرینستون برگزار می‎شود. TOEFL حروف اول عبارت Test of English as a Foreign Language است و اولین بار در سال ۱۹۶۴ میلادی برگزار شد. آزمون تافل شامل ۴ مهارت خواندن، گوش‎دادن، سخن گفتن و نوشتن است. این آزمون در سراسر دنیا به ۳ شکل CBT, PBT و iBT برگزار می‎شود.  مدت اعتبار مدرک این آزمون ۲ سال می‎باشد.

تافل چیست؟
 
Paper Based TOEFL – PBT
دارای ۳ بخش اصلی می‌باشد. امتیاز این امتحان از ۳۱۰ تا ۶۷۷ می‎باشد که به جمع نمره ۳ بخش آن مربوط شده و نمره بخش نوشتاری جدا محاسبه می‎شود.

۱- بخش شنیداری ——————  ۵۰ پرسش —– ۳۵ دقیقه
۲- بخش ساختار و نگارش———  ۴۰ پرسش —– ۲۵ دقیقه
۳- درک مطلب ————————  ۵۰ پرسش —– ۵۵ دقیقه

بخش شنیداری: این بخش از تافل توانایی شما را در درک مکالمه‎های انگلیسی مورد سنجش قرار می‎دهد. این بخش خود به سه قسمت تقسیم می‎شود. قسمت اول این بخش شامل مکالمه‎هایی کوتاه می‎باشد که بین دو نفر صورت می‎گیرد و پس‎از پایان هر مکالمه پرسشی مبنی بر اینکه چه چیزی بین این دو نفر رد و بدل شده است و یا پرسشی در مورد زمان یا مکان این مکالمه، مطرح می‎شود.
در قسمت دوم مکالمه‎های گسترده‎تری بین دو یا چند نفر انجام می‎شود و قسمت سوم نیز در برگیرنده نطق‎ها و سخنرانی‎هایی است که بیشتر در مورد موضوعات دانشگاهی و آکادمیک می‎باشد.
بخش ساختار و نگارش: این بخش دو دسته از سؤالات را در بر می‎گیرد و هر دو دسته برای سنجش توانایی شما در تشخیص گرامر و ساختار صحیح در یک متن طراحی شده‎اند. در دسته اول سؤالات (ساختار یا Structure) شما باید ساختار صحیح و ترتیب لغات را تشخیص دهید. این دسته از سؤالات از یک جمله با یک یا چند جای خالی تشکیل شده است و شما باید گزینه‎ای را که به بهترین نحو جمله را تکمیل می‎کند، انتخاب کنید. در دسته دوم سؤالات (نگارش یا Written Expression) هم شما با جملات کاملی روبرو می‎شوید که زیر چهار تا از کلمات آنها خط کشیده شده است و شما باید کلمه یا عبارت نادرست را شناسایی کنید.
درک مطلب: مهارت کافی در درک متون انگلیسی و نیز دایره لغات خوب، کلید موفقیت در همه بخش‎های تافل محسوب می شود، اما در این بخش این مهارت‎ها بطور خاص مورد ارزیابی قرار می‎گیرند. این بخش از آزمون تافل معمولاً شامل پنج متن در زمینه‎های علمی و دانشگاهی می‎باشد و به دنبال هر متن ۱۰ پرسش مطرح می‎شود. همه اطلاعاتی که برای پاسخ به پرسش‎ها نیاز دارید در داخل متن‎ها گنجانده شده است و شما نیاز به پیش زمینه علمی خاصی ندارید.

Computer Based TOEFL – CBT
این امتحان بسیار شبیه امتحان تافل ورقه‎ای می‎باشد، با این تفاوت که بوسیله کامپیوتر انجام می‎شود. این نوع آزمون در ایران برگزار نمی‎شود.
نسخه کامپیوتری آزمون تافل از بخش‎های زیر تشکیل شده است:

۱- بخش شنیداری———— ۵۰-۳۰ پرسش——- ۶۰-۴۰ دقیقه
۲- ساختار——————– ۲۵-۲۰ پرسش——- ۲۰-۱۵ دقیقه
۳- درک مطلب—————– ۶۰-۴۴ پرسش—— ۹۰-۷۰ دقیقه
۴- بخش نوشتاری———— ۱ انشاء ————۳۰ دقیقه

Internet Based TOEFL – iBT
تفاوت عمده‎ی آزمون iBT با دو نوع دیگر تافل (pbt-cbt)، افزوده‎شدن بخش Speaking و حذف Structure از آن است. هر ۴ مهارت زبان در آن مورد آزمایش قرار می‎گیرد. این آزمون از ۴ بخش ۳۰ نمره‎ای تشکیل شده است و تقریبا ۴ ساعت به درازا می‎کشد.

سیستم امتیازدهی در آزمون TOEFL iBT :

Listening:0-30
Reading:0-30
Speaking:0-30
Writing:0-30
Total score:0-120

بطور کلی می‎توان امتخان iBT را در دو نوع تعریف کرد:

۱٫ بخش Reading آن long format و بخش Listening آن short format است.
۲٫ بخش Reading آن short format و بخش Listening آن long format است.

داوطلبان آزمون بصورت تصادفی، در یک زمان، یکی از انواع فوق را در امتحان مشاهده می‎کنند. از نظر نمره‎دهی تفاوتی بین آنها دیده نمی‎شود. هر گروه یکی از بخش‎ها را بصورت long format دارند.

مهارت Reading
در نوع Long Format سه بخش وجود دارد. بخش اول یک متن در مدت زمان ۲۰ دقیقه و دو بخش دیگر هر کدام ۲ متن و زمان ۴۰ دقیقه. بطور کلی هر متن شامل ۱۲ سوال است. آزمون‎دهنده پس از پاسخ دادن به سوالات متن ۲ و ۳ (بخش دوم) در طول زمان ۴۰ دقیقه، باید به سوالات متن‎های ۴و ۵ (بخش سوم) نیز در ۴۰ دقیقه بعد پاسخ گوید. البته باید توجه کرد که ۲ متن از این ۵ متن تصحیح نشده و در نمره‎دهی تاثیر ندارد. اما از آنجا که آزمون‎دهندگان در طول امتخان نمی‎دانند که کدام ۲ متن از ۵ متن داده شده، ارزیابی نمی‎شود، باید تمام تلاش خود را برای پاسخ گویی به سوالات داده شده بکنند.
در نوع Short Format که دو بخش است، سه متن داده می‎شود. اولین بخش همانند نوع Long Format باید در زمان ۲۰ دقیقه جواب داده شود و متن‎های ۲و ۳ (بخش دوم) نیز در ۴۰ دقیقه بعد. در این نوع آزمون تمام متن‎ها و سوالات آنها تصحیح می‎شود.

مهارت Listening
زمان این بخش ۴۰ دقیقه می‎باشد. بخش شنیداری این امتحان شامل مکالمات بلند می‎باشد و مکالمات کوتاه دو نوع دیگر در آن وجود ندارد. در این مهارت به داوطلبین توصیه می‎شود که در ضمن گوش دادن به مکالمات از شنیده‎های خود نت‎برداری کنند. نت‎برداری از کلمات کلیدی و یا علامات اختصاری برای پاسخ‎گویی بهتر به سوالات مفید می‎باشد. موضوعات مهارتهای آزمون تقریباً در مورد موضوعات رایج در مخیط دانشگاه برای دانشجویان و مطالب معمول و ساده در کلاس‎هایی همچون: فرهنگ شناسی، زمین شناسی، هنر، تاریخ، گیاه‎شناسی و غیره می‎باشند.

توجه : بعدار پایان این دو بخش ۱۰ دقیقه استراحت اجباری برای داوطلبان خارج از سایت آزمون در نظر گرفته شده است.

مهارت Speaking
این قسمت شامل سه بخش می‎باشد که در هر بخش دو سؤال مشابه به هم مطرح می‎شوند. در بخش اول یک موضوع عمومی داده می‎شود که در سوال اول معمولاً تعریفی از رخدادهای عمومی و سوال دوم نقدی بر رد و یا تأیید موضوعی از جانب شما خواهد بود. در این بخش به شما ۱۵ ثانیه زمان داده می‎شود تا پاسخ خود را مرور نموده و پس از اتمام ۴۵ ثانیه در مورد آن صحبت کنید. زمان سنج صفخه رایانه زمان را دقیقاً به شما نشان خواهد داد.

در بخش دوم ابتدا عنوان موضوعات سؤال از هدفن پخش می‎شود، سپس یک متنی بصورت خواندنی روی صفخه ظاهر می‎شود که ۴۵ ثانیه زمان دارید تا آ ن را بخوانید در این زمان شما می‎توانید نکات را بر برگه‎ای که به شما داده شده یادداشت کنید. در همین‎باره گفتگویی ما بین دونفر (در سؤال اول) و یک سخنرانی در کلاس درس (در سؤال دوم) از هدفن نیز پخش می شود. بعد از آن، یک سؤال از این دو مورد پرسیده می‎شود. که ۳۰ ثانیه زمان برای فکر کردن و ۶۰ ثانیه برای صحبت کردن دارید.
در بخش سوم یک گفتگو مابین دونفر (در سؤال اول) و یک سخنرانی در کلاس درس (در سؤال دوم) از هدفن پخش می‎شود و یک سؤال در توصیف مکالمات و سخنرانی پرسیده می‎شود که در این بخش نیز ۲۰ ثانیه برای فکر کردن و ۶۰ ثانیه برای صحبت کردن وقت دارید.

مهارت writing
در بخش نوشتاری این امتحان دو قسمت وجود دارد. درسؤال اول ابتدا برای داوطلب متنی ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه‎ای بر صفخه رایانه پدیدار می‎شود که داوطلب ۳ دقیقه زمان برای مطالعه آن دارد. زمان نوشتن ۲۰ دقیقه بوده و متن باید حاوی خداقل۱۵۰-۲۰۰ لغت باشد. سؤال دوم این بخش همچون تافل ورقه‎ای شامل یک سؤال با مضمون عمومی است که ارئه یک متن ۵ پاراگرافی با رعایت اصول نوشتاری مناسب برای تافل کافی است. زمان پاسخگویی به این متن ۳۰ دقیقه و نیز باید حداقل حاوی ۳۰۰ کلمه باشد. در هنگام نوشتن هر دو متن تعداد کلمات نوشته شده در بالای صفخه نشان داده می‎شوند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.