جورواجور

از هر دری سخنی با خوانندگان عزیز...

جورواجور

از هر دری سخنی با خوانندگان عزیز...

هواپیمایی با سرعت 5هزارکیلومتر بر ساعت+ عکس...!

طرح هواپیمای جدید ماوراصوت می‌تواند امیدهایی جدید را برای کوتاهتر شدن سفرهای هوایی زنده کند، هواپیمایی که با سرعت بیش از پنج هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و می‌تواند فاصله میان لندن تا توکیو را دو ساعته طی کند.

طرح این جت مسافرتی ماورا صوت و نمونه ابتدایی آن به تازگی ارائه شده است در این جت از سه سری موتور برای رسیدن به سرعت تقریبی پنج هزار کیلومتر بر ساعت استفاده خواهد شد، سرعتی که حدوداً چهار برابر سرعت صوت خواهد بود.

این طرح که از آن به‌عنوان جانشینی برای کنکورد نام برده شده است، از ترکیبی از هیدروژن و اکسیژن به عنوان سوخت استفاده می‌شود و به این شکل تنها ماده‌ای که از آن در طبیعت منتشر خواهد شد، آب است.

طرح جت مسافربری ZEHST توسط شرکت اصلی "ایرباس" به نام EADS ارائه شده و پیش از آغاز رسمی نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش گذاشته شده است. این جت مسافربری سریع‌السیر با گنجایش 100 سرنشین می‌تواند با کمک موتورهای معمولی جت از باند فرودگاهی عادی به هوا بلند شود، به بیانی دیگر این هواپیما در اثر بلند شدن از باند بمب صوتی مشابه صدای ناشی از به هوا بلند شدن کنکورد ایجاد نمی‌کند.

طرح رایانه ای جت ZEHST
زمانی که هواپیما به ارتفاع مناسب رسید، خلبان دو موتور راکت را فعال کرده و به واسطه این کار سرعت هواپیما را چند برابر می‌کند تا هواپیما بر فراز اتمسفر شناور شود و در نهایت سری آخر موتورها نیز روشن می‌شوند. این موتورها که در حال حاضر در موشکها کاربرد دارند، در سرعت هزار و 600 کیلومتر بر ساعت از کارایی بالایی برخوردار هستند اما هنوز امکان استفاده از آنها از نقطه آغاز پرواز هواپیما وجود ندارد.

این موتورها به هواپیما کمک می‌کنند تا خود را با سرعتی بالاتر از سرعت صوت به ارتفاع 32 کیلومتری برساند، این درحالی است که ارتفاع رایج برای پرواز جت های مسافربری 9 کیلومتر است.

زمانی که جت ZEHST به این سرعت دست پیدا کند می‌تواند فاصله میان لندن و مالاگا در جنوب اسپانیا را 20 دقیقه‌ای و استانبول را 30 دقیقه‌‌ای طی کند. همچنین فاصله میان لندن تا سواحل شرقی آمریکا نیز در مدت زمانی یک ساعته طی می‌شود. در عین حال مدت زمان پرواز لندن تا توکیو را نیز می‌توان در این هواپیما 9 ساعت کاهش داد و سه ساعت و نیمه به سیدنی رسید.

پس از کاهش پیدا کردن ارتفاع هواپیما برای فرود، موتورهای معمولی جت دوباره روشن خواهند شد تا هواپیما بتواند بر روی باند فرود آید. به گفته مدیر فناوری و نوآوری شرکت EADS این هواپیما یک کنکورد نیست اما به آن شباهت دارد و کارایی آن نشان می‌دهد طرح آیرودینامیکی دهه 60 هنوز هم بسیار هوشمند به شمار می‌روند.

بر خلاف دیگر هواپیماها، این جت از سوخت زیستی استفاده خواهد کرد و از این رو می توان آن را به عنوان پاک‌ترین و طبیعت دوست‌ترین هواپیمای جهان نیز به شمار آورد.

بر اساس گزارش دیلی میل، با این همه این شرکت اعلام کرده است ساخت هواپیمایی چنین سریع با گنجایش 100 مسافر تا 40 سال دیگر امکانپذیر نخواهد بود، در حالیکه منتقدان صنعت هوانوردی نیز باور دارند محدودیت تعداد مسافران در این هواپیما برای آن نقصی بزرگ به شمار می‌رود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.